Thursday, February 9, 2017

Mengapa saya sukakan produk organik?

Ini kisah saya.

Saya merupakan seorang yang mempunyai masalah kulit kering dan mild eczema. Selama beberapa tahun, saya berusaha mencari produk kulit yang terbaik. Daripada yang mahal mahupun murah semua saya cuba.

Pada mulanya, saya mencuba produk yang terdapat di farmasi. Macam-macamlah jenis lotion saya tepek hari-hari. Tapi masih sama. Ada pulak tu lagi teruk. Malam-malam je menggaru. Jadi saya cuba tukar sabun saya pulak.

Kali ni beli sabun yang mahal-mahal sikit. Yang mana tulis ada goat milk, olive oil, aloe vera, gold flakes dan yang mana-mana tulis moisturizing, semua saya ambil. Hasilnya masih sama, Malah kulit bertambah kering lagi adalah,


Sehinggalah satu hari semasa saya berjalan-jalan di One Utama, saya ternampak seorang 'nyonya' cina menjual sabun handmade di booth kecil dia. Saya pun apa lagi, teruslah mencuba. Saya ambil sabun handmade Lavender dia. Siap ada 'lavender buds' lagi dalam tu.



Selepas saya guna beberapa lama, saya perasan yang kulit saya makin ok. Gatal-gatal pun dah berkurang. Kalau tak setiap malam tak dapat nak tidur sebab menggaru aje. 

Saya terus dapat ilham. Kenapa saya tak guna je bahan-bahan organik dari sekeliling? Ntah-ntah memang lagi okay untuk orang berkulit kering macam saya ni.

Saya terus buat research pasal kebaikan menggunakan produk organik ni. Fuhh, bersepah testimoni. Siap ada paper research lagi. 

Akhirnya saya belajar cara membuat produk skincare sendiri dengan menggunakan bahan-bahan natural. Untuk permulaan saya belajar buat sabun. Saya ingat lagi sabun pertama saya adalah sabun Oatmeal.



Yup yup, inilah sabun kegemaran saya sebab oatmeal memang bahan yang terbaik untuk orang kulit kering macam saya, Saya belajar pula buat 'healing balm' dan macam-macam lagilah produk handmade.

Selepas beberapa lama memakai produk handmade sendiri, saya mengambil keputusan untuk menjual produk handmade saya demi berkongsi dengan orang ramai tentang kebaikan dan betapa 'best' nya kalau guna produk organik ni. Kesannya memang 'slow' sikit tapi lama-lama memang puas hati.

Akhirnya wujudlah 'Mitai Organic'.









0 comments:

Post a Comment