Thursday, October 12, 2017

Langkah pertama yang perlu kita lakukan sebelum guna skincare baru

Lepas beli skincare baru, mesti kita tak sabar-sabar nak guna kan?

Aippp, tunggu duluuu. Sebelum kita nak gunakan skincare baru, kita buat PATCH TEST dulu.


patch test

Apa 'patch test' ni?

'Patch test' ni sejenis teknik untuk kita tahu samada sesuatu bahan/produk tu boleh mendatangkan alergi atau tak pada kulit kita.

Bahan/produk tu kita akan letakkan di kawasan kecil dekat kulit dan selepas beberapa lama, kita akan tengok samada bahan/produk tersebut mendatangkan kesan alergi, iritasi atau kemerahan pada kulit.

Untuk 'patch test' yang lebih details, kita perlu pergi berjumpa dengan dermatologist untuk ujian dan result yang lebih tepat.

Kalau nak test produk yang baru kita beli, kena jumpa dermatologist jugak ke?

Tak perlu, kita boleh buat patch test yang simple sendiri di rumah.


Kenapa perlu buat 'patch test'?

Dengan lambakan produk kosmetik dan penjagaan diri dekat Malaysia ni sekarang, kita tak tahu samada bahan yang digunakan selamat atau tidak. Dah banyak terjadi kes kulit rosak teruk disebabkan penggunaan produk yang tidak sesuai untuk kita. Dan walaupun produk organik dan natural, kita tetap kena test dulu.

Bila kulit dah rosak, nak repair balik bukan senang. Memakan masa dan kos yang besar. Belum kira 'confident level' kita jatuh lagi dek kerana kulit yang dah tak cantik macam dulu.

Jadi, lebih baik kita ambil langkah berjaga-jaga sebelum jadi lagi teruk kan? Daripada kita rosakkan satu muka kita, baik kita cuba dulu limitkan di kawasan kulit yang lebih kecil. 😉


Macam mana caranya untuk buat simple 'patch test' ni?

Ni step untuk kita buat 'patch test' sendiri di rumah:


patch test
1. Sapukan sedikit produk dalam kuantiti yang kecil dekat kawasan lengan. Lengan ni kawasan yang bagus untuk test sebab kulit di situ sedang-sedang je sensitif dia. Lagipun, kawasan ni taklah terlalu menonjol jika jadi apa-apa pada kulit.
  • Kalau ada skin reaction terus, macam rasa terbakar ke, terus cuci lengan cepat-cepat ye!


2. Biarkan produk tu dekat kulit dalam tempoh 12-24 jam, seboleh-bolehnya jangan cuci dengan air.

  • Bagi yang beragama Islam, buatlah patch test selepas solat Isyak supaya tak perlu cuci dengan wudhu kan. Lepas solat terus tidur, esok pagi baru check.
  • Lepas 12-24 jam, kalau kulit jadi merah-merah, mengelupas, gatal-gatal atau naik ruam, makanya produk tersebut tak sesuai dengan kulit kita!
3.  Cuba lagi di kawasan kulit yang lebih sensitif pula. Lepas dah okay dan takde apa-apa berlaku lepas test dekat lengan, kita test pula dekat kulit belakang telinga (kulit lebih sensitif ).

patch test
  • Contohnya macam dalam gambar ni. 
  • Sama juga caranya. Tunggu dalam 12-24 jam dan kalau tiada apa-apa skin reaction, maka yesss! boleh lah guna produk baru dengan gembiranya.

TIPS TAMBAHAN: 
  • Untuk test samada sesuatu produk boleh bagi breakout, sumbat liang pori atau tak, cuba dekat kawasan yang paling oily dekat muka. Contohnya hidung atau dahi. Sapu sikit je tau, produk yang kita nak test dekat kawasan tu, dan macam biasa tunggu 12-24 jam. Kalau naik jerawat tu stoplah guna. 

====================================================================

Selamat mencuba!

Mencari produk natural dan organic untuk kulit anda? Boleh bershopping di sini





0 comments:

Post a Comment