Tuesday, September 19, 2017

Sabun Handmade Natural VS Sabun Komersial

Sebagai organ terbesar yang melindungi badan, kulit kita terdedah dengan pencemaran-pencemaran di sekeliling kita setiap hari. Bukan aje terdedah dengan habuk, asap dan bakteria, tapi bahan kimia yang terdapat dalam sabun mandian kita setiap hari pun meresap perlahan-lahan ke dalam badan melalui kulit.

So, korang pasti ke sabun yang korang gunakan betul-betul selamat untuk kulit?


commercial soap vs handmade soap

Penting untuk kita tahu apa sebenarnya bahan-bahan yang terdapat dalam sabun mandian harian kita. Tugas utama sabun adalah untuk membersihkan kulit daripada segala kotoran, di samping menyegarkan dan menyihatkan lagi kulit. Betul tak? 

Jom kita compare bahan-bahan apa yang ada dalam sabun mandian komersial dengan sabun natural handmade!

commercial soap vs handmade soap


HARSH CHEMICALS DALAM SABUN KOMERSIAL


Detergen : Kebanyakan produk mandian, samada dalam bentuk 'liquid' ataupun solid, sebenarnya mengandungi 'synthetic detergent'. Detergen ni sangat popular digunakan dalam produk mandian ni, sebab ianya menghasilkan banyak buih dan membuang minyak dengan jayanya. Detergen ni sebenarnya bukanlah 'sabun' pun, detegen lagi sesuai mencuci kain dan pinggan daripada kulit! Sebab tu semakin lama kulit semakin kering dan rosak apabila kerap pakai sabun detergen. 

Paraben :  Paraben ni selalunya digunakan sebagai bahan pengawet dalam sabun. Seperti yang kita tahu, paraben ni bahan yang sangat kontroversi, malah ada yang percaya paraben ni boleh menyebabkan kanser! Tapi, kami percaya yang paraben pun antara punca kulit menjadi semakin sensitif dan pencetus alergi.

Petrochemical : Bahan berasaskan petroleum, dipercayai tidak sesuai dan selamat untuk kulit manusia kerana tidak diketahui kesan jangka panjang bahan ini. Bahan ni juga tidak mengandungi apa-apa nutrisi untuk kulit; hanyalah bertindak sebagai lapisan kalis air di atas kulit sahaja.

Pewangi dan pewarna tiruan : Terdapat banyak bahan kimia berbahaya yang tersembunyi untuk menghasilkan satu pewangi tiruan. Dye yang digunakan dalam pewarna tiruan juga mungkin boleh menyebabkan 'trigger' pada kulit seperti alergi, gatal-gatal dan sensitif.

Ketiadaan glycerin : Dalam proses pembuatan sabun, selalunya akan menghasilkan glycerin. Glycerin ni penting sebagai elemen utama menarik lembapan di udara ke kulit. Tetapi, dalam sabun komersial, glycerin dalam sabun ni dah dibuang untuk diletakkan di dalan produk moisturizing yang lain. Lebih menguntungkan buat syarikat pembuat sabun kan?


CARA PEMBUATAN SABUN KOMERSIAL

Mass production : Kebanyakan sabun komersial dibuat secara besar-besaran oleh kilang-kilang company terkenal di seluruh dunia. Pembuatan secara besar-besaran akan menghasilkan lebih banyak pencemaran alam sekitar.

Dibuat oleh mesin kilang : Setiap 'batch' sabun komersial dihasilkan oleh mesin-mesin robot yang keadaannya mungkin kurang sesuai untuk pembuatan sabun. Belum dikira lagi aspek kebersihan dalam setiap mesin yang digunakan. 

Kos bahan murah : Bagi pembuatan sabun komersial, semestinya kos bahan yang digunakan mestilah lebih murah berganda-ganda, disebabkan nak cut cost. Bahan-bahannya mungkin dikatakan natural, tapi dah bercampur dengan bahan kimia lain yang tersembunyi. 


commercial soap vs handmade soap



BAHAN-BAHAN SABUN NATURAL HANDMADE YANG MENYIHATKAN!


Minyak sayuran : Sebenarnya minyak adalah bahan utama dalam pembuatan sabun! Minyak pun penting tau untuk kesihatan kulit walaupun kita ada masalah kulit berjerawat atau berminyak. Dalam minyak sayuran ni, ada macam-macam vitamin dan nutrien, macam vitamin E. Minyak kelapa, minyak grapeseed atau minyak zaitun, kalau dicampur dalam sabun, akan jadi pelembap semulajadi untuk kulit kita!

Essential oil (minyak pati) : pewangi dalam sabun natural handmade selalunya berasaskan essential oils. Essential oils ni bukan sahaja menghasilkan bau natural yang menenangkan emosi, tapi ada benefits tersendiri untuk kulit! Contoh macam tea tree oil yang dapat membantu masalah jerawat.

Additive sabun yang berasaskan bahan semulajadi : Apa tu additive? Additive ni bahan-bahan bukan asas yang dicampur dalam sabun untuk menambahkan lagi khasiat semulajadi sabun. Contohnya macam oat, madu, aloe vera, bunga-bunga dan herba-herba. Bahan-bahan ni selalunya  memang akan diletakkan dari sumber asal tumbuhan tu sendiri, dan bukannya dalam bentuk sintetik tiruan daripada bahan kimia.

Natural glycerin: Semasa proses pembuatan sabun handmade, natural glycerin akan terhasil dalam sabun tu. Jadi, apabila glycerin dalam sabun ni melekat pada kulit kita, maka kulit kita akan lebih lembab, sihat dan lembut ajee.



CARA PEMBUATAN SABUN HANDMADE


commercial soap vs handmade soap


Bahan-bahan segar, natural dan berkualiti : Kebanyakan pembuat sabun handmade semestinya akan memilih bahan-bahan berkualiti tinggi untuk diletakkan dalam sabun. Daripada minyak-minyak sayuran, minyak pati dan bahan-bahan additive, semuanya semestinya yang terbaik dan selamat. Yang penting tiada bahan kimia berbahaya macam paraben, SLS, merkuri atau apa-apalah yang dangerous tu.

Dibuat dengan ikhlas dan penuh kasih sayang : Sabun handmade natural selalunya dibuat dengan tekun dan penuh hati-hati, ikhlas dari pembuat sabun tu. Sebabnya, kebanyakan pembuat sabun mesti akan pakai sabun yang mereka buat, jadi, kenalah buat dengan penuh kasih sayang gituu.

Bentuk yang menarik : Disebabkan sabun handmade ni selalunya dibuat dalam batch yang sikit-sikit aje, jadi pembuat sabun akan ada masa untuk jadi kreatif. Sabun akan dihias, diwarnakan, dibuat bentuk yang cantik-cantik dan comel-comel untuk customer.

Dahlah bahan berkualiti, rupa cantik comel, saiz besar dan selamat. Fikir apa lagi, jom kita bertukar guna sabun handmade natural! Once dah guna, mesti jatuh hati dan tak tukar dah. Hihi. 😍


NAK TRY-TRY CUBA SABUN HANDMADE NATURAL PENUH KASIH SAYANG ? JOMLAH JENGUK-JENGUK KAT SINI

0 comments:

Post a Comment