Tuesday, September 12, 2017

Petroleum Jelly: Elok ke untuk kulit?

Rata-rata semua orang tau kan petroleum jelly tu apa benda. Nama brand yang femes dengan petroleum jelly ni Vaseline.

Kekadang memang wajib simpan satu botol kecik dalam beg untuk ready lah, in case kulit kering sana sini ke.

Tapi, betul ke petroleum jelly ni elok?


APA BENDA PETROLEUM JELLY NI SEBENARNYA?

bahaya petroleum jelly


Petroleum jelly ni byproduct daripada tapisan minyak. Maknanya, bila dah habis tapis semua minyak, hasil last dia ni lah, petroleum jelly ni. Jadi, dia tak sustainable & eco-friendly.

Disebabkan kos yang murah, petroleum jelly ni selalu digunakan dalam produk-produk penjagaan kecantikan. Kalau ikutkan info daripada packaging & safety, benda-benda toksik berbahaya dalam petroleum jelly ni dorang dah buang siap-siap, sebelum dijadikan produk kecantikan. 

Tapi, ada yang berpendapat petroleum jelly ni still tak berapa selamat sebab mengandungi hydrocarbon yang berasal dari petrokimia.


MACAM MANA PETROLEUM JELLY NI BERFUNGSI DEKAT KULIT?

Tugas petroleum jelly ni sebenarnya hanyalah sebagai lapisan barrier atas kulit untuk kekalkan kelembapan semulajadi. Petroleum jelly ni ada dalam losyen hinggalah dalam produk baby. Nama lain petroleum jelly ni ; mineral oil, petrolatum, liquid paraffin atau paraffin oil.

Bunyi macam okay je kan? Dah kekalkan kelembapan kulit, sounds good. Tapi, petroleum jelly ni bersifat water repellent. Jadi dia waterproff & tak boleh bercampur dengan air. So, dia boleh blok liang pori-pori dan kumpul bakteria & kotoran dekat kulit. Sebab tu kalau kulit luka, jangan sesekali sapu petroleum jelly tau!

Lepas sapu, memang kita akan nampak kulit macam moist & lembap aje, tapi jangan tertipu! Rupa tu hanyalah lapisan kalis air semata-mata. Petroleum jelly langsung tak ade nutrien yang menyihatkan kulit.

Sebab tu lah kadang-kadang ada kes yang makin kita sapu, makin kering kulit. Sebabnya lapisan waterproof ni  menghalang air dari udara terkena dekat kulit. Kalau kulit awak memang dah asal-asal kering, bila sapu petroleum jelly, tak ke makin kering jadinya? Kan?


petroleum jelly bahaya

Petroleum jelly ni pun boleh menyumbat pores tau. Kalau dekat kulit asalnya memang dah ada kotoran melekat, sapu petroleum jelly, seronoknya bakteria. Kita ciptakan protective barrier untuk dia hidup dengan bahagia. 

Jadi, kalau nak jugak sapu, make sure cuci kulit bersih-bersih dulu ye.


ALTERNATIF LAIN

Seelok-eloknya pilihlah produk yang mengandungi bahan semulajadi berasaskan tumbuhan. Bukan aje melembabkan kulit, malah ada macam-macam vitamin, nutrien dan khasiat untuk kulit. Contohnya macam:

Coconut oil
Beeswax
Shea Butter
Cocoa Butter
Olive Oil
Jojoba Oil

Dan banyakk lagi. Sekurang-kurangnya kulit kita lebih selamat daripada terdedah dengan toksin yang mungkin ada dalam petroleum jelly tu. Yelah, hasil daripada tapisan minyak petroleum kan? Mana tahu kot-kot ada sisa toksik yang terlepas, haa kan bahaya tuu!

Minyak-minyak sayuran ni kebanyakannya akan meresap masuk terus ke dalam kulit. Kalau minyak tu kaya dengan Vitamin C ke, Vitamin D ke, kann best kulit korang dah dapat nutrisi yang sihat!

minyak sayuran
Pelbagai jenis minyak sayuran

Kalau susah-susah sangat, kami di Mitai Organic ada produk untuk bibir kering dan kulit kering. Memang 100% berasaskan bahan natural tauu.

Untuk produk bibir yang selamat, boleh klik sini.

Untuk masalah kulit kering, boleh gunakan Healing Balm kami.

Kedua-duanya memang tiada langsung petroleum jelly atau mineral oil. Bila sapu di kulit, bukan aje makin lembab malah makin sihattt kulit. Hihi.



1 comment:

  1. The King of Dealer - The King of Dealer
    The King of ์นด์ง€๋…ธ Dealer. 4/18/2015. 0 Comments. Follow Facebook. We are the King of Dealer. Your guide to the company we are.

    ReplyDelete